top of page

27. VEEBRUAR 2018

PLUSSID

MIINUSED

Tänu suurele maa-alale on safari kogemus väga ehe, lootus samas kohas sama looma kohata on väikene

Hästi hooldatud ja kergesti läbitavad teed

Palju taskukohaseid ööbimispaiku

Mitmel päeval Rahvuspargis käies on safari kogemus igapäevaselt erinev

Loomade kohtamine on suure maa-ala tõttu peamiselt õnne küsimus

Palju teisi autosid

Selleks, et BIG5 liikmeid kohata on vaja varuda safariks mitmeid päevi

Tualeti külastamist peab päevakavasse planeerima

MITU PÄEVA PLANEERISIME MEIE SAFARIL KÄIMISEKS?

​

Nagu ma oma eelmises postituses mainisin, on Krügeri Rahvuspark totaalselt erinev väikestest Private Game safari pakkujatest.

Oli puhas juhus, et me tegime läbi mõlemad safari kogemused. Kui ma oleksin enne reisile minekut teadnud mida üks või teine endast ette kujutab, siis oleksin kindlasti osanud teha varasemalt teadlikumad ja soodsamad valikud.

Kuigi ma otisisin juba reisi planeerides interneti teel safari pakkujaid, ei leidnud ma võimalust, kus saaks valida ainult ühepäevase safari, kõik pakkusid mitmepäevaseid pakette.

Tagantjärele soovitusena saan öelda, et Hoedspruitis kohapeal, enne Hoedspruit Wildlife Estate väravaid, on erinevate safari pakkujate kontorid ning kohapeal on võimalusi mis on soodsamad ööbimispaikade poolt pakutavatest teenustest. Puhtalt juba vahendustasu puudumise arvelt.

​

Safaril käisime meie kokku neli päeva, et oma silmaga ära näha "Big Five" - elevanti leopard, lõvi, ninasarvik ja pühvel. Iga meie safari päev oli uue näoga ning meie kogemused erinesid nii Krügeris kui Private Game safari parkides igal päeval.

Kuidas täpsemalt, saate teada nii siit kui minu järgnevatest postitustest.

Teekond savanni tekkidess mähituna

Giidiga safari broneerisin ma ette meie majutusest. Täispäeva tasu inimese kohta oli 120 eurot. See oli üsna krõbe summa, kuid tahtsime safari kogemust teadliku ja kogenud giidiga, kes ka rahvusparki tunneb. Oli meil ju plaan järgnevad päevad iseseisvalt Krügeris käia.

Meie teekond algas kell 5 hommikul, et 6:00, pargi väravate avamise ajaks, jõuda Krügerisse. Seega äratus oli juba 4:30. Mitte just meie tavapärane ärkamise aeg.

Meie suundusime Krügeri Orpen väravasse, kuhu oli meie majutusest 50 minuti pikkune autosõit.

Sõit safari autos just väga mugav ei olnud, kuigi kiled lasti akende avade ette, oli meil tohutult külm. Mina istusin seal kolme pleedi sisse mähituna.

Minu jaoks oli see üks veidramaid kogemusi, sest vihm mis sadas oli soolane! Kuigi ma esialgu nautisin sooja padukat, läks sadu niivõrd tugevaks, et me ei näindu enam enda ette ja sõudsime välja. Kaldale jõudes oli tunne nagu taevast kallaks nõelu, sest vihm peksis nii tugevalt vastu keha.

Koju jõudes tõusis mul aga palavik ning lisaks olid ka teised sümptomid mida täheldatakse malaaria puhul. Iiveldus, peavalu, malaaria piirkonnas viibimisest oli möödas 7 päeva jne. Minu tervislikku ajalugu arvesse võttes läksime igaks juhuks haiglasse, et malaaria võimalus välistada.

Ãœhel hetkel rääkis giid midagi oma walkie talkisse ning ütles, et palun säilitage rahu, meie seljataga on lõvi, pange rahulikult asjad käest ning liikuge oma kiireimatel sammudel autosse. Minu jaoks läks kõik aegluupi, jõudsin Taavile otsa vaadata, vaatasin tõtt veel ka teise turistiga ja suutsin isegi kaaluda kummalt poolt ma autosse sisenen. Taavi aga viskas õlle käest ning sööstis oma kaamera ja statiivi järele, kuigi seljataga oli LÕVI!

Ning siis juhtus meie jaoks midagi tõeliselt ootamatut, millele mõtlemine siiani mul liblikad kõhtu tantsima paneb. Meist paari meetri kaugusel jalutas üksik emalõvi. Täiesti meist välja tegemata kõndis ta rahulikult mööda liivateed, kõikidel turistidel suud jahmatusest pärani.

Päevapeale ajas kuumus ka meil ajud pehmeks. Kell 12st näitas auto termomeeter 37 kraadi ning väljas oli meeletu kuumus. Taavi väsis ühel hetkel nii ära, et teda ei huvitanud enam üldse kas ja kus me oleme. Ma vahepeal ikka naeran, et kui mul on 2000mAh aku siis Taavil on 500mAh ning see ei jookse tal tühjaks aegamööda. Taavi aku kukub 90% pealt otse 2% ja siis viskab ta pildi tasku.

Please reload

MISSUGUSE ILMAGA PEAKS KRÜGERIS ARVESTAMA?

Päike oli alles tõusmas ning savann ärkamas, kui me läbi väravate sõitsime. Hommikul oli ilm pilvine ning seetõttu ka külm. Ma lugesin seda juba enne reisi, et kui päikene paistab, on tohutu palavus, 30+ kraaadi ning kui on pilvine, siis on justkui Eesti kevad. Tõesti, nii ka oli. Seetõttu tasub pikad riided alati kaasas kanda, sest 17 kraadise ilmaga võib seal väga jahe hakata. Kohe kui päike läheb pilvede taha, läheb ka jahedaks.

Giid ütles meile, et meil on väga vedanud, et ilm on pilves. See olevat olnud esimene pilvine ilm üle nädala. Thank you Murphy! Mina olin esialgu muidugi pettunud selle suduse ilma üle, kuid loomade vaatlemise seisukohalt, oli meil õnne.

Enne Krügerisse sisenemist pidime giidile ka paberid täitma ja oma andmed esitama, pass peab kindlasti kaasas olema, et Krügerisse üldse sisse pääseda. Paberi- ja piletimajanduse ajas giid juba ise korda. Meie saime samal ajal rahulikult suure hooga esimesi lindusid pildistada. Hommik Krügeris oli imeline, jahe aga tõeliselt ilus!

MCDONALD'S SAVANNIS?

​

Loomulikult olid esimesed loomad keda me nägime impalad. Giid tutvustas meile, et neid kutsutakse savanni McDonald'siks. Põhjuseks mitte see, et nad oleksid kiskjate kiirtoit, seda muidugi ka aga nende tagumikul on McDonald'si kuldsed kaared ja neid leidub Krügeris iga nurga peal - just nagu McDonald'seid.

Teekond savanni tekkidess mähituna

KUI KIIRESTI VÕIB SAVANNIS LÕVI KOHATA?

Olles 5 minutit Krügeris sõitnud, satusime me lõvi peale. Teest veidike kaugemal põõsastes tukastas üks isalõvi ning autodest oli tekkinud tema silmamiseks mõnekümne meetrine järjekord.

Paljudes foorumites kiruti Krügeri peateid kuna need on üle rahvastatud. Autosid oli palju ning iga põneva looma juurde järjekord ka tekkis, kuid mõni minut ootamist ei olnud meie jaoks midagi ületamatut ega põhjuseks miks Krügeris peateid vältida. Pigem on see iseseisvatele avastajatele hea indikaator mille järgi Big5 leida, seal kus on teised autot on ka huvitavad loomad.

Minu jaoks oli ka see tõesti suur üllatus, et safaril olles saan ma sõita mööda paremaid teid, kui Eestis mistahes linnas või maanteel. Seda enam, et Keenia kohta olin ma kuulnud kui väsitavad on sealsed safari päevad, sest kõik teed on aulikud kruusateed mis raputavad õhtuks pea pehmeks. Nii, et kes mida soovib - Krüger pakub oma peateedel mugavust aga ehk veidi vähem ehedust.

MIKS EI TOHI SAFARIL OLLES AUTOST VÄLJUDA?

Ilmselt paljud turistid imestavad, et miks on safaril keelatud autost väljumine kui lahtised džiibid võivad sõita lõvidest või elevantidest lausa paari meetri kaugusele. Põhjus on selles, et loomad lihtsalt ei näe autos eraldi inimesi, nende jaoks on auto üks nendest suurem loom. Kuid kui võtta autost inimene välja, pole tegemist enam loomale ohtliku suurema loomaga, vaid potensiaalse saagiga. Giid hoiatas meid, et iseseisvalt Krügeris sõitvate turistidega on kahjuks ette tulnud palju surmajuhtumeid, turistid riskivad heade piltide nimel autost välja tulemisega liialt palju.

KES ON KÕIGE EBASTABIILSEMA NÄRVIKAVAGA LOOM SAVANNIS?

Esimese tunniga õnnestus meil Big5-ist ära näha elevant, lõvi ja pühvel. Pühvlid olid minu jaoks ühed ääretult kummalised loomad. Nad liiguvad suurtes karjades ja jõllitavad hullumeelse pilguga. Giid hoiatas, et nad on savanni psühhopaadid. Põhjuseks lihtsalt nende ebastabiine närvikava. Isegi kui nad tunduvad rahulikud, ei tohi mitte kunagi eeldada neist head. Stiilis, et ma tulen autost välja ja teen üle pildi, kuna nad kõik toimetavad nii rahumeelselt. Nad ründavad isegi siis kui selleks mingit põhjust ei ole. See loom võibki ühel hetkel rahulikult süüa ning teisel hetkel oma umbes 600 kg kaaluva kerega sinu poole söösta. Kahjuks on neid turiste, kes heauskselt autodest väljunud ja oma elu kaotanud, giidi sõnul liigagi palju.

KUI PALJU LOOMI ELAB KRÜGERIS?

Võiks ju mõelda, et oma 19 845 ruutkilomeetrise pindalaga on Krügeris raske loomi kohata, miks peaks loomad just peateede juures liikuma, kui neil on ka varjulisemaid alasid kuhu turisti jalg ei satu. Kuid reaalsuses näeb seal peaaegu igal hetkel kedagi. Loomulikult on kõige tavapärasem kohata impalat, keda elutseb seal lausa 152 000 isendit.

Minu suur unistus oli näha kaelkirjakuid ja õnneks nendest juba puudust ei tule. Krügeri hingekirja kuulub 147 liiki loomi, kokku üle 350 000 isendi ning kaelkirjakuid nendest 8300. Siiani on mul ebareaalne tagasi mõelda, et ma olen neid imeilusaid ja graatsilisi loomi näinud vabas looduses ringi liikumas ja oma asjatoimetusi ajamas! Kindlasti jääb see üheks minu elu tipp mälestuseks! Kaelkirjakud on minu jaoks ühed sürreaalsema välimusega tegelased.

Kõige rohkem nägime korraga 9 kaelkirjakut

KES ON SAVANNI KÕIGE ERAKLIKUM LOOM?

​

Ma väga lootsin, et me näeme ka lepardi või gepardit, kuid kahjuks selles osas meil õnne ei olnud. Gepardeid elab Krügeris 300 ning leoparde 1200. Võiks ju arvata, et leopardi on sellevõrra lihtsam märgata, kuid tegemist on loomaga kes elab täielikus üksinduses. Huvitav fakt on see, et kõige suurem leopardide populatsioon elab Mumbais. Erinevatel andmetel peaks neid seal olema paarituhande ringis. Aga päris täpselt ei tea keegi, kuna nad on lihtsalt märkamatult liikuvad ja elutsevad loomad. Isegi omavahel kohtuvad nad ainult paaritumiseks.

Põhjus miks Mumbai leopardide populatsioon avastati on kahetsusväärne. Ühel hetkel hakkas seal kaduma väga palju lapsi ning kohalikud kahtlustasid, et tegutsemas on inimkaubitsejate jõuk. Kahjuks selgus peagi tõsiasi, et kadunud inimesed on langenud leopardide saagiks.

​

Kuid aegajalt kohtab neid ka Krügeris. Kui sa oled väga õigel ajal väga õiges kohas! Kolm päeva enne meie saabumist oli giidil tõeliselt harukordne juhus. Oma 15 aastase karjääri jooksul nägi ta esmakordselt koos kahte leopardi ning lausa 1 meetri kauguselt. Ta näitas meile pilte ning tegi ikka kadedaks küll! Täpselt nende safari auto eest tuli pööstastest välja üks leopard ja seejärel teine. Nad mõlemad käisid ümber auto ning olid turistidele väga lähedal. Paaritumise ajal teevad hormoonid oma töö ning seetõttu nad end turistidele niivõrd vabalt näitasid.

Talk about luck! Krügeris peab õigel ajal õiges kohas olema!

Kõige rohkem nägime korraga 9 kaelkirjakut

EKSOOTILISED SAVANNI VARESED

Kui me hommikul saabusime, nägime me väga eksootilist kollase nokaga lindu. Tegime kõvasti pilte ja olime vaimustunud aga üsna pea saime aru, et see on Lõuna-Aafrika mõistes üks tavaline vares. Tegemist oli väga levinud Southern Yellow-billed Hornbill-iga. Mõne tunni möödudes tegime pikniku alal pisikese söögipausi ning sain igasuguseid erinevaid linde toita. Küll oli seal see suur kollase nokaga lind, siis kollaste silmadega pärlmutter roheline lind (Glossy Starling), väiksem, mustade silmadega pärlmutter roheline lind (Burchell's Glossy Starling). Ma olin tõelises paradiisis!

Taamal jalutas kaelkirjakute perekond ja 10 minutit enne meie saabumist oli sealt läbi jalutanud 15 pealine Afrikan Wild Dog kari. Neid elutseb Krügeris vaid 120, seega jäime ilma tõeliselt harukordsest vaatepildist. Olime õiges kohas aga mitte õigel ajal.

Savanni restoranis lõunasöögl

Päeva jooksul sõitsime läbi nii suuremaid asfaltkattega teid, kui ka väiksemaid kruusateid. Paljud sealsetest teedest ei ole kahjuks turisti jaoks läbitavad, need on suletud keelumärkidega ning sealt sõidavad läbi vaid salaküttide vastu võitleva üksuse autod.

Panime enamike veesilmade juurde, kus me giidiga käisime, ka Google Map pin-id, et järgmisel päeval need kohad ise ülesse leida, just sinna kogunesid loomad.

​

Meil oli ka huvitav kokkusattumus. Nägime ühel hetkel helikopterit meist umbes 1 km eemal. Giid arvas, et tegemist on salaküttide jahiga. Kuna Taavi filmis safaril üsna palju, siis filmis ta ka seda helikopterit. Hiljem õhtul videoid läbi vaadates saime tõeliselt suure üllatuse osaliseks. Helikopteri all kappas ninasarvik!

Seega teoreetiliselt nägime me Big5-st ära neli looma!

Jäime lootma homsest veelgi paremat õnne!